'Self' (1991) - Bloed, roestvrij staal, perspex en koelmachine
Quinn is vooral bekend door het afgietsel van zijn hoofd in vijf liter van zijn eigen afgetapte en bevroren bloed. Dit afgietsel moet wel in een speciale vriesvitrine tentoongestel en bewaard worden.
Jaar: 1993
Categorie: figuratieve sculptuur
Plaats: Arnhem, Gelderland
Ruimte: openbare ruimte algemeen
Materiaal: diverse materialen
In opdracht van: n.a.v. Sonsbeek 1993
‘12,5 proof’, een voor Nederland uniek werk in de openbare ruimte van de Britse beeldhouwer Marc Quinn (1964) ging al snel onder de naam ‘De Pisser’ een eigen leven leiden. Als onderdeel van de tentoonstelling ’Sonsbeek 93’ veroorzaakte het zelfportret destijds veel commotie. De in een glazen, beslagen cel opgesloten mannenfiguur blijkt donkerrood vocht te spuiten uit penis, anus en andere lichaamsopeningen. Af en toe is het glas heel even doorzichtig en wordt de oplichtende figuur in een flits zichtbaar.
De provocatieve opstelling van de figuur met erectie - pal tegenover de ingang van een gereformeerde kerk - droeg bij aan de commotie. Al snel viel het werk dan ook ten prooi aan vandalisme; het glas werd beschadigd en beklad met de graffiti ‘goddeloos’. In een openbaar debat met voor- en tegenstanders verdedigde Quinn zijn aanpak: "Ik heb een installatie willen maken waarbij de glazen, geometrische kooi ons bewustzijn symboliseert, en de naakte, soms oplichtende man het onderbewuste.'
De erectie was volgens de kunstenaar bedoeld om 'het uitbundige, het energieke van de natuurlijke krachten te laten zien.' Na afloop van ‘Sonsbeek 93’ schonk de gemeente Arnhem het geruchtmakende manbeeld aan het Museum voor Moderne Kunst waar het thans voor de ingang van het museum staat.Een preoccupatie met de voortdurend veranderende fysieke staat van het lichaam en een obsessie voor zijn eigen lichaam in het bijzonder, vormt de basis van veel van Quinns werk.
Zijn sculpturen zijn kenmerkend voor de eigenzinnige houding ten opzichte van het lichaam en sterfelijkheid in de Britse kunst van de jaren negentig. Werken die bovendien weten te shockeren door ongebruikelijke materialen als (vermeende) lichaamssappen. Zo vestigde Quinn in 1991 de aandacht van een internationale publiek op zich met ‘Self’, een siliconen afgietsel van zijn hoofd gevuld met vier liter van zijn eigen bloed (verkregen over een periode van vijf maanden). Het afgietsel was geplaatst in een transparante perspex kubus die aangesloten was op een koelsysteem. (XdJ)
No comments:
Post a Comment